ISO 17840 Rescue Information

ISO-standardi 17840 Rescue Information

Tarrojen ulkoasu (koko, laatu ja värit) on määritelty standardissa. Suomessa on käytössä yksi tarratyyppi/ajoneuvo*; tarroja suositellaan laitettavaksi ajoneuvon joka sivulle (keula, perä, kyljet) ja myös katolle. Tarrat tulee sijoittaa siten, etteivät ne jää minkään esteen taakse. Perehdy ohjeisiin ennen tarrojen asennusta. 

Tarran väri kertoo käyttövoiman:

Harmaa = diesel
Punainen = bensiini
Vihreä = erilaiset kaasut
Sininen = vety
Oranssi = Hybridi- ja täyssähkö, hybridissä salaman päällä polttoainepumppu

* Poislukien nestekaasu- ja maakaasuyhdistelmää käyttävät ajoneuvot, jotka ovat yleisiä Euroopassa. Jos ajoneuvo on esim. diesel-sähkö-hybridi, käytetään vain yhtä tarraa (tässä esimerkissä oranssi).

Suosittelemme käyttämään seuraavia tahoja tarrojen hankinnassa: 

Perehdy ohjeisiin ennen tarrojen asennusta. 

Suomen CTIF-edustaja: Mikko Saastamoinen, mikko.saastamoinen@ekpelastuslaitos.fi

Tietoa englanniksi: https://www.ctif.org/index.php/commissions-and-groups/ctif-iso-17840

CTIF:n Extrication & New Technologies -komission suurin projekti, ISO 17840, on maailmanlaajuinen suositus, jossa ajoneuvoihin merkitään sen käyttövoima tarralla. Projektin tarkoituksena on tarroittaa kaikki joukkoliikenteen, raskaan kaluston ja pelastustoimen ajoneuvot standardin mukaisilla tarroilla.

Tarroihin liittyvä ohjeistus on käännetty 18 eri kielelle ja CTIF on tehnyt jo sopimuksia Euroopassa joukkoliikenneorganisaatioiden kanssa tarrojen käyttöönottamisesta (mm. Belgian joukkoliikenne, International Association of Public Transport UITP).

Projektin yhteydessä on laadittu myös pelastuskortti (rescue sheet), ja tulossa on myös applikaatio yhteistyössä EuroNCAP:n kanssa. 

Käyttövoiman muuttuessa pelastustoiminnan ja sammutuksen tekniikka ja taktiikka muuttuu olennaisesti. Tarrojen perusteella pelastushenkilöstö pystyy nopeammin identifioimaan, minkä käyttövoiman kanssa he ovat tekemisissä, ja siten parantaa pelastustoiminnan tehokkuutta ja ennen kaikkea turvallisuutta.

Ensimmäisenä autona Suomessa tarroitettiin Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen uusin auto EK102. Auto otettiin käyttöön tarroitettuna huhtikuussa 2020.